«Επαναχορηγείται ή όχι η σύνταξη ΟΓΑ στους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες;»


ΘΕΜΑ: Επαναχορηγείται ή όχι ησύνταξη ΟΓΑ στους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες;

Με την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος (Ν.4093/2012 άρθρο Πρώτο υποπαράγραφος ΙΑ.6. παρ.5) βρέθηκαν χιλιάδες υπερήλικες Βορειοηπειρώτες σε δεινή οικονομική θέση, τόσο ως προς το εισόδημα όσο και ως προς την κοινωνική τους ασφάλιση, όταν λόγω των προβλεπόμενων προϋποθέσεων συνταξιοδότησης των ανασφάλιστων υπερηλίκων διεκόπη η καταβολή της μηνιαίας σύνταξης ΟΓΑ.

Κατά αρχάς, η προϋπόθεση της (μόνιμης και νόμιμης) εικοσαετούς διαμονής τους στη χώρα (και ο τρόπος απόδειξής της) που όριζε η νομοθετική ρύθμιση, έχει οδηγήσει, από το 2013, στη διακοπή χορήγησης της μηνιαίας σύνταξης ΟΓΑ στους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες, αφού η υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότησή τους θα έπρεπε να είχε λάβει χώρα περί τα τέλη της δεκαετίας του ΄70 που, ως γνωστό, δεν ήταν δυνατή στους άνω των 65 ετών Βορειοηπειρώτες.

Για να αρθεί η αδικία που υπέστησαν οι υπερήλικες Βορειοηπειρώτες πρέπει, οπωσδήποτε, να μειωθεί ο χρόνος μόνιμης και νόμιμης διαμονής τους στην Ελλάδα «στα τελευταία πέντε χρόνια πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότησή τους». Επίσης πρέπει να διευκολυνθεί ο τρόπος απόδειξης της (μόνιμης και νόμιμης) διαμονής τους στη χώρα, με την υποβολή της πρώτης βεβαίωσης (από τα κατά τόπους Τμήματα Αλλοδαπών) για την έκδοση του Ειδικού Δελτίου Ταυτότητας Ομογενούς (ΕΔΤΟ) ή με την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης από τον ενδιαφερόμενο που εντωμεταξύ έχει πολιτογραφηθεί.

Σε κάθε περίπτωση, η «εικοσαετία» ή ακόμη και η «δεκαετία» ως χρόνος μόνιμης και νόμιμης διαμονής στην Ελλάδα και η κατά άλλον τρόπο απόδειξή της, θα είχε ως αποτέλεσμα να παραμείνουν χωρίς σύνταξη και ανασφάλιστοι χιλιάδες υπερήλικες Βορειοηπειρώτες, μετά και από μια «τροπολογία» του νομοθετικού πλαισίου.

Μια προς τη σωστή κατεύθυνση «τροπολογία» πρέπει να διευρυνθεί και ως προς τη δεύτερη (αποτρεπτική) προϋπόθεση χορήγησης της μηνιαίας σύνταξης ΟΓΑστους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες που αποκλείονται, επειδή λαμβάνουν μια πενιχρή σύνταξη από το Αλβανικό δημόσιο και η οποία στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν ξεπερνά τα εκατό ευρώ. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για χιλιάδες άλλους Έλληνες ή Ομογενείς που λαμβάνουν μια (πενιχρή) τιμητική ή αλλοδαπή σύνταξη.

Με την ανωτέρω (προς τη σωστή κατεύθυνση) «τροπολογία», αφενός πρέπει να ορισθεί πλαφόν για τη δεύτερη σύνταξη και να διαγραφεί ο όρος «ανεξαρτήτου ποσού» από τη διάταξη του Νόμου 4093/2012 (άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.6 παράγραφος 5), αφετέρου πρέπει να προβλέπεται τρόπος συμψηφισμού των δυο συντάξεων, ώστε να καταβάλλεται το πλήρες ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής του ΟΓΑστους υπερήλικες.
Επίσης πρέπει να ληφθεί μέριμνα και να συμπληρωθεί η ανωτέρω «τροπολογία», ώστε «σε περίπτωση εγγάμων» να μην καθίσταται απαγορευτική, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, η χορήγηση σύνταξης και στον/στην έτερο σύζυγο που εκ του λόγου τούτου αποκλείεται.
 
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
Προτίθενται να καταθέσουν την ανωτέρω (προς τη σωστή κατεύθυνση) «τροπολογία», ώστε να επαναχορηγηθεί, πραγματικά και όχι μόνο κατ’ επίφασιν, η σύνταξη ΟΓΑ στους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες;
 
Αθήνα, 19.02.2014
Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΠΥΡΡΟΣ ΔΗΜΑΣ

Πηγή: www.himara.gr


Σχόλια