Επείγουσα αιτήματα προς Υπουργό Παιδείας για το εκπαιδευτικό στην Ε.Ε.Μ


Αργυρόκαστρο, 08.03.2016

Προς:

 Έλληνες Βουλευτές στο Αλβανικό Κοινοβούλιο, κυρίους
ΑΝΤΡΕΑ ΜΑΡΤΟ, ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΓΓΕΛΗ, ΒΑΓΓΕΛΗ ΤΑΒΟ, ΒΑΓΓΕΛΗ ΝΤΟΥΛΕ.

Πρόεδρο του Κόμματος των Ελλήνων
κύριο ΧΡΙΣΤΑΚΗ ΚΙΤΣΙΟ,

Πρόεδρο της οργάνωσης ΟΜΟΝΟΙΑ
κύριο ΛΕΩΝΙΔΑ ΠΑΠΠΑ,

Δήμαρχος Φοινίκης
κύριο ΛΕΩΝΙΔΑ ΧΡΙΣΤΟ,

Δήμαρχο Δρόπολης
Κύριο ΑΧΙΛΛΕΑ ΝΤΕΤΣΙΚΑ.

Υπόψη  Πρέσβη της Ελλάδας στα Τίρανα
Κυρίου ΛΕΩΝΙΔΑ ΡΟΚΑΝΑ.



Αξιότιμοι κύριοι,

Την Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016, ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στο Αργυρόκαστρο κύριος Βασίλειος Τόλιος από κοινού με τον πρόεδρο του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Ελληνικού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου, ο οποίος τελεί χρέη προέδρου του συντονιστικού φορέα για τα εκπαιδευτικά ζητήματα στη μητρική γλώσσα στην ε. ε. μειονότητα, κάλεσαν σε κοινή σύσκεψη τους διευθυντές των σχολείων στη μητρική γλώσσα στο αλβανικό δημόσιο στους νομούς Αργυροκάστρου Δελβίνου και Αγίων Σαράντα, τους δημάρχους Φοινίκης κ. Λεωνίδα Χρίστο και Δρόπολης, εκπροσωπούμενο από τον αντιδήμαρχο κ. Μιχάλη Μάνο, καθώς και τους προέδρους του Κόμματος των Ελλήνων, κ. Χριστάκη Κίτσιο και της ΟΜΟΝΟΙΑΣ, κ. Λεωνίδα Παππά.

Η συνάντηση εκλήθη με στόχο την αντιμετώπιση της δυσμενούς κατάστασης στα σχολεία στη μητρική γλώσσα, συνέπεια της απραξίας του Υπουργείου Παιδείας της χώρας σε ό, τι αφορά τα αιτήματα που υπέβαλε στις 6 Οκτωβρίου 2015 ο συντονιστικός φορέας για εκπαιδευτικά θέματα στην ε.ε. μειονότητα και για την άμεση υλοποίηση των οποίων δεσμεύτηκε προσωπικώς η Υπουργός Παιδείας και Αθλητισμού Κυρία Λιντίτα Νικόλα, ενώπιον μάλιστα του Κυρίου Πρέσβη της Ελλάδας στα Τίρανα κυρίου Λεωνίδα Ροκανά.


Οι μετέχοντες στη συνάντηση μετέφεραν την έντονη ανησυχία ότι η αδικαιολόγητη κωλυσιεργία του Υπουργείου σε σχέση με την ικανοποίηση των συγκεκριμένων αιτημάτων μας, έχει θέσει σε φανερό κίνδυνο την ομαλή λειτουργία των σχολείων στη μητρική γλώσσα προμηνύοντας την περεταίρω επιδείνωση της κατάστασης στο προσεχές σχολικό έτος. Δεν πρόκειται απλώς για τις τάξεις που συμπεριλαμβάνονται στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αλλά γενικώς για τη λειτουργία των σχολείων μας στη μητρική γλώσσα στο αλβανικό δημόσιο.

Κοινή διαπίστωση των παρευρισκόμενων στη σύσκεψη είναι ότι η κωλυσιεργία  από μέρος του Υπουργείου Παιδείας έχει πολιτικό κίνητρο. Για την παιδεία στη μητρική γλώσσα δεν υφίσταται ένα συγχρονισμένο νομικό πλαίσιο. Το Υπουργείο διστάζει να εκδώσει την απαραίτητη εγκύκλιο για τις αναλογίες των μαθημάτων στην μητρική και επίσημη γλώσσα. Αποφεύγει του αιτήματος για τη συμμετοχή Ελλήνων μειονοτικών εμπειρογνωμόνων και ειδικών στις ανάλογες πολιτικές και διοικητικές δομές που αφορούν την παιδεία μας στη μητρική γλώσσα, για την κατάρτιση των αναλυτικών προγραμμάτων για τα μαθήματα στη μητρική γλώσσα, για την επιθεώρηση της παιδείας στη μητρική γλώσσα, για την πρόσληψη διδακτικού προσωπικού και την μετεκπαίδευσή του. Το υπουργείο δεν άνοιξε ακόμα το πράσινο φως για την έκδοση των βιβλίων στη μητρική γλώσσα, με αποτέλεσμα, συν την πρώτη και έκτη τάξη που δεν έχουν βιβλία στη μητρική γλώσσα να προστεθεί και η δευτέρα και εβδόμη, κλπ. 

Στην κατάσταση αυτή κρίνεται απαραίτητη η πολιτική παρέμβαση των πολιτικών εκπροσώπων και θεσμών της εθνικής ελληνικής μειονότητας για την υλοποίηση όλων των θεμάτων που τέθηκαν στην Κυρία Υπουργό με το υπόμνημα το οποίο Σας είναι συνημμένο. Εντούτοις επείγει η λύση στα κάτωθι θέματα.

α. Λειτουργία της παιδείας στη μητρική γλώσσα στο αλβανικό δημόσιο στηριζόμενη σ΄ένα ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο. Επείγει η αντικατάσταση της εγκυκλίου αρ.14 του 1994, η οποία αφορά κυρίως τις αναλογίες των μαθημάτων στη μητρική και την επίσημη γλώσσα.

Μέχρι τώρα τα σχολεία μας λειτουργούν με οδηγίες, ή  και με καλή τη θέληση του εκάστοτε ιστάμενου προσώπου, ή σύμφωνα με τις γενικότερες συγκυρίες. Η βασική εγκύκλιος που ρύθμιζε ως ένα σημείο τη λειτουργία των σχολείων μας είναι εκείνη με αρ. 14 του 1994.

Όμως η  εγκύκλιος αυτή, όχι μόνο  έχει ξεπεραστεί λόγω του ότι από τότε έχουν αλλάξει αρκετές φορές τα προγράμματα σπουδών για την εκπαιδευτική αυτή βαθμίδα, αλλά και με το γράμμα του νόμου δεν έχει πλέον καμιά νομική ισχύ.Σύμφωνα με το άρθρο 73 του νόμου αρ. 69/2012, για την προπανεπιστημιακή εκπαίδευση στη χώρα, το Υπουργείο έπρεπε να είχε εκδώσει τις σχετικές διατάξεις και νομικές ρυθμίσεις για την εφαρμογή του νόμου σε 9 μήνες από την ψήφισή του, δλδ ως τον Απρίλη του 2013. Αυτό ισχύει και για το άρθρο 10 του ίδιου νόμου, η παράγραφο 3 του οποίου ορίζει ότι «Τα προγράμματα σπουδών, καθώς και τις αναλογίες χρήσης της μητρικής και επίσημης γλώσσας στο προτσές διδασκαλίας, καθορίζονται με ξεχωριστές διατάξεις του υπουργού». 

 Το επείγον αίτημα επιβάλλεται από την αναγκαιότητα εφαρμογής της νέας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια υποχρεωτική δημόσια παιδεία.

Τόσο το χειρότερο όταν παρατηρούνται προσπάθειες για χειραγώγηση καταστάσεων που αποσκοπούν στην κατάργηση ιστορικών κεκτημένων όσον αφορά τα μαθήματα στη μητρική γλώσσα στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων στη μητρική γλώσσα.

            Επίσης, η μη έκδοση νέας εγκυκλίου για τη λειτουργία των σχολείων στη μητρική γλώσσα εμποδίζει τη συγγραφή, προσαρμογή και τη μετάφραση των νέων βιβλίων στη μητρική γλώσσα για τις τάξεις που περιλαμβάνονται στη νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, με αποτέλεσμα τα παιδιά μας να μη έχουν ξανά βιβλία για τα μαθήματα στην ελληνική.

β. Η νέα εγκύκλιος της Υπουργού για τη λειτουργία των σχολείων στη
μητρική γλώσσα, συμπεριλαμβανομένου και τις αναλογίες  των μαθημάτων, να
λάβει υπόψη τις σχετικές προτάσεις όπως αυτές διατυπώνονται στο συνημμένο υπόμνημα.

Τονίζουμε ότι οι προτάσεις αυτές, κυρίως σε ό,τι αφορά τις αναλογίες των μαθημάτων, στηρίζονται πλήρως στην μέχρι τώρα πραγματικότητα, η οποία αποτελεί ιστορικό κεκτημένο και με την οποία έχει συμφωνήσει κατ’ αρχήν και στα επιμέρους θέματα η Κυρία Υπουργός στη συνάντηση με τον κύριο Πρέσβη στις 06/10/2015.

            γ. Το Υπουργείο Παιδείας να δρομολογήσει τις διαδικασίες για τη συγγραφή, σύνταξη και μετάφραση των σχολικών εγχειριδίων στη μητρική γλώσσα για τις τάξεις που εντάσσονται στην νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στα σχολεία στη μητρική γλώσσα στο αλβανικό δημόσιο και κατ΄επέκταση όλων των σχολικών εγχειριδίων. Τα βιβλία αυτά να σέβονται τις εθνικές ιδιαιτερότητες των μαθητών ελληνικής εθνικότητας, όπως προβλέπει το σύνταγμα τη χώρας και ο σχετικός νόμος για την προπανεπηστημιακή εκπαίδευσης.

Σχετικά με τη ρύθμιση αυτή, για την υλοποίηση της έκδοσης των βιβλίων, το Υπουργείο να εξουσιοδοτήσει επίσημα τον προτεινόμενο φορέα από τους εκπαιδευτικούς και λοιπούς εκπροσώπους της ε.ε. μειονότητας, που είναι το Τμήμα Ελληνικών στο Παν. Αργυροκάστρου.
Το θέμα επείγει ιδιαίτερα λόγω του ότι η κατάσταση όόπως έχει διαμορφωθεί και τα χρονικά περιθώρια έχουν θέσει πραχτικά σε κίνδυνο την εξασφάλιση των βιβλίων για τις τάξεις αυτές και  για το νέο σχολικό έτος.

δ.  Για την σωστή αντιμετώπιση της κατάστασης και την έγκαιρη εξασφάλιση των σχολικών εγχειριδίων, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στα σχολεία στη μητρική γλώσσα, να εφαρμοστεί με την καθυστέρηση του ενός σχολικού έτους, όπως έχει γίνει και στις προηγούμενες σχετικές μεταρρυθμίσεις. Διαφορετικά, η αντικειμενική αδυναμία εξασφάλισης εγκαίρως των βιβλίων, σημαίνει ότι οι μαθητές που σήμερα είναι στην πρώτη και την έκτη τάξη, να μη έχουν και στις επόμενες τάξεις βιβλία στη μητρική γλώσσα.

ε. Οι ιδιαιτερότητες της παιδείας στη μητρική γλώσσα απαιτούν την τοποθέτηση αρμοδίων στελεχών από την ε.ε. μειονότητα σε όλη την πυραμίδα των υπευθύνων πολιτικών και διοικητικών εκπαιδευτικών θεσμών (στο Υπουργείο, - διεύθυνση παιδείας μειονοτήτων, στο παιδαγωγικό ινστιτούτο, επιθεωρητές στις διευθύνσεις και υποδιευθύνσεις παιδείας στους ανάλογους νομούς, κλπ). Κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή του εκπαιδευτικού προσωπικού της ε. ε. μειονότητας και των άλλων συντονιστικών φορέων της στη λήψη των αποφάσεων που αφορούν την παιδεία στη μητρική γλώσσα.

ζ. Η λειτουργία των προσκολλημένων ελληνικών μειονοτικών τάξεων σε αλβανικά σχολεία στις πόλεις Αργυροκάστρου, Αγίων Σαράντα και Δελβίνου, (από το 1996), ως αυτοτελή σχολεία με δική τους ανεξάρτητη διεύθυνση, εξασφαλίζοντας κατάλληλους χώρους στέγασης

η.  Την λειτουργία στην επίσημη επετηρίδα διαγωνισμού για θέσεις εργασίας ξεχωριστή εκδοχή για τους Ελληνοδιδασκάλους και να μη περιλαμβάνονται αυτοί στην κατηγορία των δασκάλων των ξένων γλωσσών.

Τη λήψη μέτρων για την εξασφάλιση εκπαιδευτικών ανάλογα με το αντικείμενο διδασκαλίας. (είναι υποχρέωση του αλβανικού κράτους και όχι δική μας)


 Με την εκτίμησή μας

Ο Παναγιώτης Μπάρκας

Πρόεδρος του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Ελληνικού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιου Αργυροκάστρου, το οποίο τελεί χρέη συντονιστικού φορέα για την παιδεία στη μητρική γλώσσα.


Σχόλια